
Een onderdelen magazijn beheren is meestal geen kernactiviteit van een serviceorganisatie. In de praktijk wordt deze activiteit, bij gebrek aan alternatieven, toch vaak door de serviceorganisatie zelf uitgevoerd. Dit betekent opslag van reserveonderdelen, gereedschappen en verbruiksartikelen alsmede een diversiteit van retourgoederen en afvalstromen die terugkomen uit het veld.
Kosten
Voor veel organisaties betekent dit jaarlijks een aanzienlijke kostenpost aan zichtbare, en mogelijk onzichtbare kosten, voor het servicemagazijn. Hierbij valt te denken aan o.a. personele bezetting, magazijnruimte, automatiseringssystemen, verpakkingsmaterialen, rollend materiaal, magazijninrichting en niet te vergeten managementaandacht. Omdat veel van deze posten lastig schaalbaar zijn, is er al snel sprake van overcapaciteit op ruimte, middelen en mensen en bestaat het risico van in- efficiency omdat de schaalgrootte geen verdere professionalisering van de activiteiten toestaat.
Outsourcing
SLS heeft zich gespecialiseerd in de logistieke dienstverlening voor servicebedrijven. Dit betekent dat SLS voor haar opdrachtgevers goederen ’s nachts aflevert in de serviceauto van de engineer, of op een andere afhaallocaties, zodat de engineer ’s morgens direct kan starten. Daarnaast heeft SLS zich toegelegd op het beheren van onderdelen magazijnen en het afwikkelen van retour en afvalstromen voor haar opdrachtgevers. SLS beheert op dit moment – voor een grote diversiteit aan serviceorganisaties – het nationale servicemagazijn binnen de Benelux.
Optimalisatie
Door het uitbesteden van het servicemagazijn wordt het mogelijk de daadwerkelijke kosten voor het beheer aanzienlijk te laten dalen. De kosten worden afgerekend op basis van daadwerkelijk bestede uren, transacties en verbruikte vierkante meters. Daarnaast is SLS met haar schaalgrootte en kennis in staat te ontwikkelen en te investeren in de logistiek voor servicebedrijven wat leidt tot een verbetering in service, doorlooptijd en performance. Tenslotte kan SLS ondersteunen in het afbouwen van voorraden door goederen rechtstreeks van de leverancier door te leveren aan de servicemonteurs of door goederen overnight van de ene naar de andere engineer te leveren.
Contact
Special Logistic Services BV
Michel van Dijk, 06 535 409 29
m.v.dijk@slsbenelux.nl
Bron:
NVSM Vakblad. De NVSM helpt bedrijven hun service-aanpak te professionaliseren; door het organiseren van opleidingen en bijeenkomsten en het publiceren van een eigen vakblad: Servicemanager. Het blad geeft informatie over het strategisch gebruik van service, het inrichten van de service-organisatie, personeelsmanagement, servicelogistiek, automatisering van service en veel andere actuele servicethema’s.