Service Magazijn
Een onderdelenmagazijn beheren is meestal niet de kernactiviteit van een serviceorganisatie. In de praktijk wordt deze activiteit, bij gebrek aan alternatieven, toch vaak door de serviceorganisatie zelf uitgevoerd. Dit betekent opslag van reserveonderdelen, gereedschappen en verbruiksartikelen alsmede een diversiteit aan retourgoederen en afvalstromen die terugkomen uit het veld.
Kosten
Voor veel organisaties betekent dit jaarlijks een aanzienlijke kostenpost aan zichtbare en onzichtbare kosten voor het servicemagazijn. Hierbij valt te denken aan bijvoorbeeld personele bezetting, magazijnruimte, automatiseringssystemen, verpakkingsmaterialen, rollend materiaal, magazijninrichting en niet te vergeten managementaandacht. Omdat veel van deze posten lastig schaalbaar zijn, is er al snel sprake van overcapaciteit op ruimte, middelen en mensen en bestaat het risico van inefficiëntie doordat de schaalgrootte geen verdere professionalisering van de activiteiten toestaat.
Outsourcing
SLS heeft zich gespecialiseerd in de logistieke dienstverlening voor servicebedrijven. Dit betekent dat SLS voor zijn opdrachtgevers goederen ’s nachts aflevert in de serviceauto van de Field Service-medewerker of op een andere afhaallocatie, zodat de Field Service-medewerker ’s morgens direct kan starten met zijn werk. Daarnaast heeft SLS zich toegelegd op het beheren van onderdelenmagazijnen en het afwikkelen van retour- en afvalstromen voor zijn opdrachtgevers. SLS beheert op dit moment voor een grote diversiteit aan serviceorganisaties het nationale servicemagazijn binnen de Benelux.
Optimalisatie
Door het uitbesteden van het servicemagazijn wordt het mogelijk de daadwerkelijke kosten voor het beheer aanzienlijk te laten dalen. De kosten worden afgerekend op basis van daadwerkelijk bestede uren, transacties en verbruikte vierkante meters. Daarnaast is SLS met zijn schaalgrootte en kennis in staat te ontwikkelen en te investeren in de logistiek voor servicebedrijven. Dit leidt tot een verbetering in service, doorlooptijd en performance. Tenslotte kan SLS ondersteunen in het afbouwen van voorraden door goederen rechtstreeks van de leverancier door te leveren aan de Field Service-medewerkers of door goederen overnight van de ene naar de andere engineer te leveren.