De krachten bundelen om samen tot succes te komen. Special Logistics Service (SLS) en Daikin bewijzen hoe dat in zijn werk gaat. Dankzij SLS hoeft Daikin zich slechts te focussen op datgene waar het bedrijf goed in is: het installeren van airconditioningsystemen of andere klimaatbeheersingssystemen. ,,We zijn onze klanten graag van dienst”, zegt Manager Sales van het bedrijf uit Breda.
Michel van Dijk, Manager Sales van SLS, loopt al een tijdje mee in zijn vak. Als specialist richt de in Breda gevestigde onderneming zich op het ondersteunen van serviceorganisaties binnen de Benelux, op het gebied van tijd-kritische distributie, retour-logistiek, opslag en management van reserveonderdelen en verbruiksartikelen. ,,We hebben zo’n driehonderd serviceorganisaties als trouwe klant”, vertelt hij op enthousiaste toon. ,,We willen aan onze klanten de best mogelijke oplossingen bieden zodat de monteurs zo efficiënt mogelijk hun werk kunnen doen.
Een van die klanten is Daikin, de marktleider op het gebied van stijlvolle, energiezuinige en kwalitatief hoogwaardige airconditioningsystemen voor elk type gebouw. Als expert in klimaatinstallaties helpt het bedrijf mee om installaties onder optimale condities te laten werken. Daarvoor biedt de onderneming ook aanvullende diensten, zoals onder meer monitoring, onderhoud, reparaties.
Die samenwerking met SLS verloopt al enige jaren naar volle tevredenheid van beide kanten. Enige jaren geleden is er gestart met de bevoorrading van de service bussen gedurende de nacht. Vervolgens heeft Daikin er voor gekozen het lokale service magazijn in Nederland te outsourcen aan SLS. Sinds dit jaar is er in die samenwerking een specifiek onderdeel bijgekomen m.b.t. de verwerking van restmaterialen. SLS neemt Daikin het vervoeren van de restmaterialen uit handen. Dat wil zeggen: Het bedrijf uit Breda verzorgt het volledige transport van deze stromen vanuit de bus van de monteur naar de centrale locatie van SLS. Vervolgens vindt er een sortering, registratie en rapportering plaats van deze stromen. De restmaterialen worden daarna opgehaald door diverse leveranciers van SLS, die deze vervolgens verwerken.
,,Monteurs van Daikin houden na het installeren en onderhouden van de airconditioningsystemen vanzelfsprekend veel materiaal over”, legt Van Dijk uit. ,,Dat kan van alles zijn zoals o.a. karton, plastic, elektronische componenten en verpakkingsmaterialen. Dat soort materialen willen de monteurs uiteraard niet bij hun klanten achterlaten en daarvoor bieden wij als SLS de oplossing. Wij nemen het afvoeren van het restmateriaal op ons en zorgen ervoor dat Daikin zich slechts hoeft te focussen op waar zij zo goed in zijn: het installeren en onderhouden van airconditioningsystemen.”
Tevreden
Ronald de Feyter, Manager Fieldservices van Daikin, stelt eveneens blij te zijn met de samenwerking tussen beide partijen. ,,Gezien het succes van ons bedrijf en de hoeveelheid opdrachten die we krijgen, hebben onze monteurs het hartstikke druk. Het zou voor hen enorm veel tijd kosten om ook het opruimen en verwerken van deze materialen op zich te nemen”, stelt hij. ,,Vandaar dat we op zoek waren naar een oplossing voor dat probleem. Die hebben we gevonden in deze service van SLS. We maken er nu ongeveer een jaar gebruik van en kunnen niet anders concluderen dan dat we er heel tevreden over zijn. SLS neemt onze monteurs een grote berg werk uit handen. En dat komt de snelheid en efficiency in onze bedrijfsvoering uiteraard ten goede. We kunnen onze klanten nóg beter van dienst zijn dan in het verleden al het geval was.”
Dat soort positieve geluiden klinken Michel van Dijk goed in de oren, geeft hij toe. Logisch dus dat de Manager Sales van de Bredase firma tevreden is met het feit dat deze service is toegevoegd aan als extra dienstverlening voor de klanten van SLS.
,,We ontzorgen van A tot Z”, zegt hij. ,,De monteur hoeft in feite alleen nog maar het restmateriaal klaar te zetten in zijn bus. Wij zorgen er vervolgens voor dat het materiaal meteen wordt opgehaald.
De klant heeft dus geen last van het restmateriaal, het bespaart de monteur ruimte in zijn bus en hij hoeft niet meer naar een afgiftepunt te rijden. Het heeft dus louter voordelen voor alle partijen.”
Retourproces
Goederen worden door SLS in het gebruikelijke retourproces gedurende de nacht uit de bus van de monteur gehaald. Uiteraard moet het vervoer van deze restmaterialen wel aan bepaalde eisen voldoen op het gebied van verpakking en etikettering. En zo zijn er nog een aantal zaken waar de monteurs op moeten letten”, zegt Van Dijk.
Om die reden biedt SLS de monteurs van Daikin een Waste Kit aan. Deze kit voorziet in verpakkingsmateriaal, speciale retour labels, een verzendinstructie en een afvalwijzer. In deze afvalwijzer staat exact wat de monteur wel en niet retour mag sturen en hoe deze te verpakken. Zo mogen bijvoorbeeld materialen als papier, karton en plastic verstuurd worden in de speciale afvalzak. Filters, poetsdoeken en oliefilters dienen daarentegen te worden verstuurd in een afgesloten krat, ton of deugdelijke doos.
Ronald de Feyter van het in Capelle aan den IJssel gevestigde Daikin kan dit slechts beamen. ,,Vanzelfsprekend zijn er in de beginfase altijd wel wat aanloopproblemen, maar dat hoort erbij”, stelt hij content. ,,Onze verstandhouding met SLS is dusdanig goed, dat we op dat soort momenten meteen even contact hebben met elkaar om de samenwerking te optimaliseren. Met succes. Want de laatste maanden verloopt de procedure vrijwel vlekkeloos. We zijn hartstikke tevreden. En dan spreek ik ook namens onze monteurs, die nu rechtstreeks vanuit hun huis naar de klant kunnen rijden. Als het aan ons ligt gaan we fijn met elkaar door.”
Bron:
Magazine NVSM – Service Manager – NR 9 december 2018